Zo doorbreek je de neerwaartse spiraal van chronische stress

chronische stress coaching

Stress is een onderdeel van het leven. Niet alleen ons leven, maar al het leven, door de eeuwen heen. Stress brengt ons in een verhoogde staat van paraatheid, wat ons in staat stelt om snel te reageren wanneer er zich een gevaarlijke situatie voordoet. Je overlevingskansen waren vroeger nou eenmaal veel groter wanneer je in het donker heel alert was als je een vreemd geluid hoorde. Als je spieren al aangespannen werden, je hart versnelde en je extra adrenaline aanmaakte vóórdat een roofdier voor je verscheen, was de kans om weg te komen een stuk groter dan wanneer je op dat moment nog helemaal ontspannen was.

Tegenwoordig ziet ons leven er heel anders uit en hoeven we ons zelden zorgen te maken over dit soort gevaren. Ons stresssysteem is echter nog altijd hetzelfde en maakt geen onderscheid tussen stress over mogelijke roofdieren en stress rond het behalen van deadlines. Dat betekent dat we risico’s lopen. Ons stresssysteem is niet gebouwd op langdurige stress, maar wordt hier wel vaak aan blootgesteld. En wanneer je langdurig gestrest bent, spreken we van chronische stress, waarbij je in een neerwaartse spiraal terechtkomt.

De drie stappen in de neerwaartse spiraal van chronische stress

1. Je bent te actief en herstelt te weinig

De neerwaartse spiraal begint wanneer je teveel doet en te weinig tijd neemt om daarvan te herstellen. Je merkt dat je je in deze fase bevindt doordat je je vermoeid voelt, maar er toch voor kiest om door te zetten in plaats van rust te nemen. Je bent al een energietekort aan het opbouwen en maakt dat in deze stap erger door nog meer energie op te offeren aan je stresssysteem. Dit doorzetten vergt meer energie dan normaal, waardoor je hersteltijd ook langer is.

2. Het hersteltekort stapelt zich op

Stress stelt je in staat om te presteren, maar de extra alertheid en productiviteit die je ervan krijgt, heeft een hoge prijs. Wanneer je onvoldoende tijd neemt om te herstellen, bouw je een hersteltekort op. Hoe langer je doorgaat zonder te herstellen, hoe groter dit tekort wordt en hoe lastiger het wordt om weer écht goed bij te komen van alle stress. Je begint er in deze stap ook lichamelijke gevolgen van te ondervinden, zoals een hogere hartslag, snellere ademhaling, gespannen spieren en meer alertheid. Je lichaam blijft vaak in deze staat hangen, wat ontspannen nog moeilijker maakt.

3. Je stresssysteem verandert en dat veroorzaakt gezondheidsklachten

Als je lang genoeg in deze staat van constante stress met onvoldoende hersteltijd blijft staan, gaat je lichaam zich hierop aanpassen. Er is inmiddels sprake van chronische stress. Je bent constant ontzettend moe en kunt je bijna niet meer ontspannen. Tijdens deze stap escaleren de lichamelijke gevolgen van stress tot gezondheidsklachten. Door slaapproblemen rust je nóg slechter uit, door concentratieproblemen gaat je werk je steeds lastiger af en je krijgt steeds meer last van angstklachten en stemmingsproblemen. Door op deze manier door te gaan raak je burn-out.

Doorbreek de neerwaartse spiraal door de CSR-methode

Het is niet makkelijk om de neerwaartse spiraal van chronische stress te doorbreken. Vaak vereist dit professionele hulp, zeker wanneer je wil voorkomen dat je na je herstel weer terugvalt in dezelfde patronen en daarmee dezelfde neerwaartse spiraal. Coachpraktijk Achterhoek werkt met de CSR-methode: Chronische Stress Reversal. Daarbij werken we aan herstel op het gebied van lichaam, psyche en gedrag. Alle aspecten die een rol spelen bij het ontstaan en in stand houden van je stressklachten en tegelijkertijd de aspecten waar de klachten invloed op hebben. Samen doorbreken we jouw neerwaartse spiraal van chronische stress en zorgen we ervoor dat je hier niet opnieuw in belandt. Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact met ons op.

Meer berichten

Hoe kan ik je helpen